Bolnav de Alzheimer? 20 de tratamente pe care trebuie sa le faci (partea a II-a)

ÎN CONTINUAREA ARTICOLULUI DESPRE TRATAMENTE CONTRA ALZHEIMER

4. Cântați

Cântați la un instrument muzical, o darabană, un xilofon pentru copii sau o muzicuță, ajută enorm la eliberea stresului și a frustrărilor. Este o metodă des folosită în psihologie pentru exprimarea emoțiilor reprimate. Nu trebuie să știți să cântați. Oricine își poate găsi un ritm, experimentați așadar prin joc. În cazul bolnavului de Alzheimer, poate fi foarte utilă în eliberarea agresivității și eliberarea stării de confuzie care domină peisajul psihic al tuturor bolnavilor, confuzie care se datorează pierderilor de memorie.

5. Meloterapie

Muzica nu are doar rol de supapă pentru emoții greu de exprimat, agresitate și frustrare. Pentru bolnavul de Alzheimer, ea are și o aplicație care vizează direct memoria. Vi s-a întâmplat vreodată să auziți o melodie și să fiți copleșiți de o amintire vie din tinerețe? Înseamnă că ați experimentat memoria auditivă. La ca și memoria olfactivă, când un mirosul de pâine caldă ne trimite cu gândul la casa părintească sau scorțișoara ne amintește de mirodeniile de Crăciun, memoria auditivă poate trezii amintiri pe care le credeam pierdute. Ea evocă uneori porțiuni de memorie inaccesibile pe oricare altă cale. Puneți-i bătrânului melodii din tinerețe, pe internet se poate găsi gratuit aproape orice melodie, de la clasică, la interbelică și până astăzi, sigur veți găsi și o melodie pe care o va recunoaște. Reacțiile bătrânilor la muzică sunt de multe ori fascinante. Vă veți trezi că își amintesc de perioade fericite din viață și vor povesti cu drag.

De asemenea, există multe înregistrări cu sunete din natură care au rol terapeutic, calmează nervii și ajută la un somn liniștit.

 

6. Grădinărit

Este o activitate antrenantă care pune în mișcare și fizicul și creierul și care aduce bucurie ochiului.

În anotimpul rece udați împreună florile din casă sau plantați în jardiniere.

O idee bună este să aibă bătrânul planta sa, de care să aibă grijă. Îi va face plăcere să aibă ceva al lui, uneori bătrânii se bucură la ceva nou mai ceva ca un copil și îi va aminti să o ude și să n-o lase să se usuce.

 

7. Vizionați filme

Apatia poate fi mai dăunătoare chiar decât stresul și suprasolicitare. Mulți bătrâni și bolnavi de Alzheimer din azile suferă de apatie, sunt plictisiți și intră ușor într-un cerc vicios. Se plictisesc și când au ocazia să vorbească cu cineva nu mai au chef și nu găsesc subiect. În plus, plictiseala duce și la un somn întrerupt și neodihnitor care aduce alte complicații.

Un film, o poveste bună poate rezolva această problemă. În loc să urmărească știrile la TV, puneți un film clasic. În special musical-urile sunt foarte bune pentru bolnavul care nu se poate concentra să urmărească tot filmul. După aceea, vorbiți despre cum s-a terminat filmul, ce v-a plăcut, ce credeți că ar fi trebuit să facă personajele.

 

8. Gătiți

Chiar dacă nu trebuie să-i dați cuțite și să-l lăsați lângă aragaz,  nu-l țineți pe bolnav departe de orice activități. Gătitul este plăcut și îl ajută să se simtă util. Dați-i lucruri ușoare de făcut, să amestece un sos, să curețe usturoi sau mazăre. Puneți-l să guste, cereți-i părerea, va simți că a făcut ceva și mai mult, că ați făcut ceva împreună.

 

9. Depănați amintiri

Fixați o oră la care să stați la taclale în jurul unui ceai cald. Depănați amintiri, puneți întrebări, povestiți și dumneavoastră ceva, îl va face să-și amintească de alte întâmplări, veți petrece o seară frumoasă și vă veți cunoaște mai bine.

 

10. Împăturiți lenjeria

Sau orice lucru la care poate să vă ajute. Ceva simplu, ca și la gătit. Va face puțină mișcare, în orice caz mai mult decât statul al televizor, și va căpăta mai multă încredere în el și nu se va mai simți inutil, exterior și neajutorat.

 

11. Pictura

Este o terapie plăcută, jucăușă, plină de imaginație și cu siguranță vă veți distra și dumneavoastră și bolnavul. În plus, veți avea o amintire în plus, mai prețioasă ca orice poză.

 

12. Citiți

Dați-i cărți să citească, vorbiți despre cărți. Bolnavilor de Alzheimer le e greu să se concentreze. Dacă întâmpini probleme cum ar fi că nu poate să urmărească poveste, nu poate să citească sau pur și simplu nu vede, caută cărți scurte și cu multe ilustrații care să-i păstreze atenția concentrată.

 

13. Decupaje din hârtie, colaje

Jucați-vă decupând din ziare și combinând imaginile, decupați textul și faceți anecdote. De Crăciun puteți face decorațiunile manual. Vor fi mai frumoase, mai ieftine, mai personale și va face atmosfera de Crăciun mai caldă.

 

14. Multă lumină

Pe lângă beneficiile luminii naturale asupra sănătății în general și în special a pielii și circulației, lumina soarelui ajută la eliberarea endorfinelor, deci se poate spune efectiv că oamenii care stau mai mult la soare sunt mai fericiți. Nu exagerați, nu stați prea mult în soare puternic și asigurați-vă cu în cameră este multă lumină. Mai multă lumină stimulează creierul și îl face mai activ. Reacția naturală a creierului la lumină slabă este să încetinească activitatea, crezând că vine noaptea. Este motivul pentru care cei care stau noaptea cu ochii în calculator au insomnii, creierul primește multă lumină și se forțează să stea treaz.

 

15. Masaj

Masajul îmbunătățește circulația, inclusiv circulația creierului. Totodată eliberează stresul și nervozitatea și cel mai important pentru Alzheimer, prin atingerea pielii și mușchilor este stimulat foarte intens creierul. Când dumneavoastră vă simțiți aât de bine după un masaj, creierul și simte și el mai bine.

 

16. Acupunctura

Este o terapie care deschide căile nervoase și stimulează circulația sangvină la nivelul pielii.

 

17. Terapia cu animale

Animalele pot face uneori tratamente mai bune decât reușesc oamenii. Nu de puține ori auzim că un animal este cel mai bun prieten al omului. Pentru unii este un cățel, alții preferă pisicile, canarii sau papagaii. Asta se întâmplă pentru că la animale reacționăm foarte emoțional și ele ne răspund întotdeuna la fel, ceea ce face ca relația să fie mai simplă, mai răbdătoare și mai plină de grijă. Unui animal îi oferim afecțiune și ne dă la rândul lui afecțiune. Toți oamenii, indiferent de nivelul de inteligență și educație, sunt dominați de emoții. Ceea ce înseamnă că emoțiile au un impact mult mai mare asupra stabilității creierului.

 

18. Dans

Puneți un vals și legănați-vă ușor pe armoniile lui. Dansul este atât un exercițiu fizic de excepție, cât și o stimulare psihică benefică. El poate îmbunătăți circulația picioarelor și articulațiile și ajută la coordonarea mișcărilor corpului. O parte esențială a creierului este responsabilă de coordonare dacă ea funcționează corect, întregul creier are de câștigat.

 

19. Țineți un jurnal

Un caiet sau o agendă este perfect pentru a-ți face jurnalul. Memoria se întărește când reculegi lucrurile pe care le-ai făcut în ziua respectivă. Iar scrisul este o activitate cerebrală solicitantă. Dacă nu găsește subiect de scris, ajutați-l, puneți întrebări simple, orice scrie este important pentru creier. Rugați să-și amintească ce a mâncat azi, ce știre importantă a fost la televizor, cu cine a vorbit, cum a fost vremea. Acest exercițiu trebuie ținut cu rigorozitate. În funcție de lucrurile pe care și le poate aminti vei putea urmări și evoluția bolii. Poate scrie ce a făcut în acea zi, poate spune cum se simte. Așadar, este atât un exercițiu de memorie cât și un ajutor în descărcarea emoțiilor.La sfârșitul zilei, puneți să vă citească din el, dacă dorește. 

 

20. Poze

Faceți poze, uitați-vă la poze, scoateți vechile albume de familie la iveală.

Nimic nu captează atenția și imaginația decât imaginile. De unde și vorba: ”o poză valorează cât o mie de cuvinte”. Creierul nu gândește în cuvinte, concepte și noțiuni, gândește în imagini. Chiar și atunci când auzim un cuvânt, în minte nu vedem literele care compun cuvântul, ci imaginea obiectului. Oricât de frumoasă ar fi descrierea dintr-o carte, nu se compară cu fascinația unui peisaj. Prin urmare, calea către minte este prin imagini.

Uitați-vă împreună peste albumul de poze al familiei. Întrebați cine este în poze, când au fost făcute. Vor declanșa amintiri și îi va face bine să vadă fețe cunoscute. Amintirile nu se formează izolate între ele, așa că o amintire va ajuta la recuperarea alteia, care la rândul ei o va trezi pe următoarea. Este un exercițiu de memorie excepțional și o descărcare emoțională.

_____________________________________________________

Mai știi și alte tratamente? Împarte-le cu noi!

Povestește-ne progresele pe care le-ai făcut în comentariu mai jos sau pe mail contact@camin-colosseum.ro!